Illuusioiden tutkimuskeskus.

lauantaina, tammikuuta 08, 2005

Teodikeaa Aasian uhrien muistoksi

Jumala joka haluaa poistaa pahan maailmasta, mutta ei onnistu, taikka hän voi poistaa pahan, mutta ei halua, taikka hän ei voi eikä halua, taikka vihdoin hän sekä voi että haluaa.
--
Jos hän haluaa, mutta hänellä ei ole voimaa siihen, hän ei ole kaikkivaltias.
--
Jos hänellä on voimaa poistaa paha, mutta ei halua hän ei ole kaikkihyvä.
--
Jos, kuten deistit väittävät, hän voi ja haluaa, sanokaa minulle silloin, miksi pahaa on maan päällä ja miksi Jumala ei tee sitä mahdottomaksi?

Epikuros (341-270eaa)


|| pyyhekumi

0 Comments:

Lähetä kommentti

1/08/2005

torstaina, tammikuuta 06, 2005

Kielikukkasia

Suomi on varsin ilmaisuvoimainen kieli ja yksi osa tätä ilmaisuvoimaa
ovat erilaiset sanaliitot ja yhdyssanat, joilla voidaan varsin mukavasti
luoda uusia käsitteitä kulttuurin, teknologian ja muun yhteiskunnallisen
tilanteen tekemiseksi ymmärrettäväksi. Kehittävä ja muutoksen alainen
kulttuuri tuottaa myös uudenlaista sanastoa ja ne ilmentävätkin yhteis-
kunnallista olemistamme. Muutama ehdoton suosikkini:

Ikääntyvä väestönosa

Loistava termi, jolla tarkoitetaan yleisesti vanhuuteen siirtyviä tai sen jo
saavuttaneita ihmisiä, jotka yhdessä muodostavat osan väestöstä, väes-
tönosan. Mielenkiintoista on että, jos jokin väestönosa poikkeaa muusta
väestöstä jonkin ominaisuutensa vuoksi usein tällä erityispiirteellä voidaan
puhutella isoakin joukkoa ihmisiä, joita ei muuten yhdistä mikään elämän-
alue, samalla se myös erottaa nämä ihmiset jostakin. Ilmeisesti ikäänty-
minen siis koskee ainoastaan osaa väestöstä, ikääntyviä, meidän muiden
pysyessä "normaaleina", joiden jokahetkisestä ikääntymisestä tarvitse juuri
puhua. Huolestuttavaksi tämäkin muuttuu kun käsitettä käytetään sen
merkityksessä välittämättä sen kielellisestä asusta, jolloin saadaan ainakin
minussa levottomuutta herättäviä ilmaisuja kuten "suomen väestö
ikääntyy nopeinten", joka saa harkitsemaan maastamuuttoa. Positiivista
tässä ilmaisussa on kuitenkin se että omasta tasaisen kalenterin mukaisesta
"ikääntymisestä" on kyse jostain muusta. Eipä tarvitse huolehtia siitä
maailman selkeimmästä tosiasiasta että jokainen meistä vanhenee ta-
saisesti, sairastelee ja jopa kuolee.

Vapaaehtoistyö

Kuulostaa melkein kirosanalta. Jumalaton liitto kahden täysin
erilaisen asian kanssa, työ, jota täällä pohjolassa on aina täytynyt
tehdä, torpparit isännilleen, säätyläiset ylemmilleen ja työläinen
palkkaansa vastaan. Suurinosa työstä ei siis ole "vapaaehtoista", ei
ainakaan tämän termin mukaan, sillä muutenhan moinen ilmaisu
olisi käsittämätön. Koko sana kuulostaa joltain, joka on siveellisen
ja ylevän ihmisen toimintaa, työnteko ilman pakkoa. Samalla tavalla
metsästys ja monet muut elämänalueet niiden siirryttyä pois pakon
piiristä saavat uuden elitistisen, kevyemmän muotonsa, kuten
metsästykselle ja ratsastukselle on tapahtunut. Kenenkään ei
tarvitse enää metsästää henkensä pitimiksi tai ratsastaa
pitääkseen yllä elämänpiiriänsä, ne ovat siirtyneet eliitin
ylellisyyksiksi. Hienointen tämä muutos tulee ilmi tietenkin englantilaisessa
ketunmetsästyksessä, joka on parempiosaisten herrasmiesten
toimintaa jos jokin.Sanassa maistuu vähän samankaltainen, toisenlaisen
työn sävy. Niillä joilla työ ei enää ole olemassaolon edellytys, voi työ
olla vapaaehtoista, oma valinta ja harraste, yleinsä niiden auttamiseksi
jotka eivät ole vielä saavuttaneet samaa vapauden astetta. Eikä heidän
tarvitsekaan, koska hyväntekijänsä tarvitsevat heitä.

Se että koko sana ja käsite on olemassa tässä muodossa pitää varmasti
monet poissa kaikesta, vapaaehtoisesta työstä, olivat sen tavoitteet ja
keinot sitten miten yleviä ja sinänsä kannatettavia sinänsä. Työ pakkonaja
vapaaehtoisuus muodostavat varsin kummallisen käsitteen.



|| pyyhekumi

0 Comments:

Lähetä kommentti

1/06/2005
Suomen talous maailman vapaimpia

Joidenkin tahojen silmissä, lähinnä talouden vapaudesta innostuneiden, Suomi vaikuttaa varsin sosialistiselta maalta, jonka taloudellista toimintaa ohjaa tiukka valtion käsi ja sosialistinen valtionomistus. Näin ei kuitenkaan näyttäisi olevan jos aihetta tarkastellaan objektiivisilla kansainvälisillä mittareilla, päinvastoin Suomi sijoittui tänävuonna 15. Heritage -säätiön
listauksessa
, Yhdysvallat oli sijalla 12 ja Ruotsi 14. Yläpäässä, joka tarkoittaa tässä tapauksessa pientä lukuarvoa, jossa ykkönen on paras viitonen huonoin, olivat erot aika pieniä. Ylimmän kymmenen joukossa ero oli tällä mitta-asteikolla, sijoilla 10-15, Australian ja 1.79 ja Hollannin 1.95 välissä, alle kahden arvot saavat arvosanan "vapaa", Suomen arvo oli 1.90.





|| pyyhekumi

0 Comments:

Lähetä kommentti

1/06/2005

tiistaina, tammikuuta 04, 2005

Hyvistä ihmisistä

Hyvät ihmiset eivät koskaan puhu totta. Vääriä rannikoita ja vääriä ankkuripohjia hyvät teille opettivat; hyvien valheissa te synnyitte ja niihin te suojauduitte. Hyvät ovat kaiken valehdelleet ja vääristelleet pohjiaan myöten.

.....

Hyvät näet - he eivät kykene luomaan, he ovat aina lopun alku-
he ristiinnaulitsevat sen, joka kirjoittaa uusia arvoja uusiin taluihin, he uhraavat tulevaisuuden itselleen, he ristiinnaulitsevat kaiken ihmistulevaisuuden!

Hyvät - he ovat aina olleet lopun alku..
Ja millaista vahinkoa tehnevätkin maailman panettelijat: hyvien tekemä vahinko on vahingollisin vahinko!

....

- Onko minut ymmärretty? Dionysos vastaan ristiinnaulittu.

.....

Nämä rivit ovat Nietzschen viimeisestä kirjastaan, kirjasta jonka tullessa painosta oli runoilijafilosofi jo kokenut henkisen romahtamisensa. Menetettyään järkensä hän kirjoitti mielipuolisia kirjeitä ystävilleen ja aikansa suurmiehille, allekirjoittaen vuoroin Dionysos vuoroin Ristiinnaulittu. Lopullisen hulluuden aikana nämä kaksi hahmoa, sekä Nietzschen oma persoona sulautuivat yhdeksi. Hänelle hulluus ja valheellisuus, hallitsivat ympäröivää kulttuuria, vihamielisyys totuutta ja elämää kohtaan...

Totuus sellaisena kuin Nietzsche koko elämänsä ajan pyrki kiihkeästi etsimään milloin Schopenhauerin romantiikasta, tieteestä tai kreikkalaisista tragedian mestareiden teksteistä. Katsomaan totuutta pohjaan asti kääntämättään katsettaan pois ja vielä sanomaan sille kyllä. Kukaan ei halunnutkaan totuutta, vain hyviä käskijöitä ja suloisia valheita. Dionysos joutui ristille.

|| pyyhekumi

0 Comments:

Lähetä kommentti

1/04/2005